Katalog Türü | Ahlak |
Eser Numarası | 119 |
Eser Adı | Risâle fî halkı ef‘âli’l-ibâd |
Eserin Anılan Diğer İsimleri | Risâle fî halkı a‘mâli’-ibâd; Risâle fî halkı'l-ef‘âl |
Müellif Tam Künyesi | Ebû Abdullah Celâleddin Muhammed b. Es‘ad b. Muhammed ed-Devvânî |
Müellif Bilinen Kısa Adı | Celâleddin ed-Devvânî |
Yüzyıl (Hicri) | 9. |
Yüzyıl (Miladi) | 15. |
Vefat Tarihi Hicri | 908 |
Vefat Tarihi Miladi | 1504 |
Dil | Arapça |
Kütüphane Adı | Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi |
Koleksiyon Adı | Esad Efendi |
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası | 03774-005 |
Varak Numarası | 83b-86a vr. |
Hattat-Müstensih | Melek-Melik Hüseyin b. Melek; Melik Ali |
Yazma İstinsah Tarih | 0992H |
Yazı Türü | Talik |
Eserin Türü | Telif |
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri | Fiillerin kaynağı meselesini işleyen eser ahlâk ilmi açısından da "ahlâkî fiillerin kaynağı" meselesi üzerinden ilişkilendirilecek mahiyeti haizdir. Müellif eserinin girişinde kulların fiilleri konusunda üç ayrı "ihtimale" yer verir. Birinci görüşe göre fiiller, Allah’ın -kulun kudretine dahil olmaksızın kendi- irade ve kudretiyle; ikincisine göre fiiller, kulun -Allah’ın kudreti ve iradesi dahil olmaksızın- kendi irade ve kudretiyle; üçüncüsüne göre ise fiiller, (Allah’ın ve kulun) her ikisinin de kudretinin bir araya gelmesiyle meydana gelmektedir. Daha sonra ise müellif bu üç görüşün de sahiplerini zikrederek onların bu konu hakkında görüşlerine daha detaylı yer verir ve bunların tahlillerini yapar. |
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) | Dinî,Kelâmî Ahlâk |