Telif

Kimyây-ı saâdet

Yazar : Gazzâlî

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 161
Eser Adı Kimyây-ı saâdet
Müellif Tam Künyesi Hüccetü'l-İslâm Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed et-Tûsî el-Gazzâlî
Müellif Bilinen Kısa Adı Gazzâlî
Yüzyıl (Hicri) 5.
Yüzyıl (Miladi) 11.
Vefat Tarihi Hicri 505
Vefat Tarihi Miladi 1111
Dil Farsça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Hekimoğlu
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 00502
Varak Numarası 1b-551b vr.
Hattat-Müstensih Ali b. Ahmed el-Hasan b. Ahmed b. el-Vefa b. Ruzbihân el-Bakillanî
Yazma Kayıt Yeri İsfahân
Yazma İstinsah Tarih 0687H
Yazı Türü Nesih
Eserin Türü Telif
Eserin Baskısı thk. Hüseyin Hidiv Cem, I-II, Tahran: Merkez-i İntişarat-ı İlmi ve Ferhengi, 1983.
Eserin Çevirisi: Türkçe trc. A. Faruk Meyan, İstanbul: Bedir Yayınevi, 1979.
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Müellifin İhyâü ulûmi’d-dîn adlı eserinin içeriğiyle benzerlik taşıyan ve Farsça kaleme alınan eser "unvan-ı müslümânî" başlığı altında dört unvan'dan ve her bir "rükn"ünde on "asl"ın yer aldığı dört "rükün"den müteşekkildir. Unvan ve rükün'ler İhyâü ulûmi’d-dîn adlı eserde de olduğu gibi çeşitli sistematiği olan ve kendi içinde birbiriyle tutarlı konuları ihtiva etmektedir. Eserde ana çerçevede ibadet, ahlâk, edep kuralları ve birtakım tasavvufî öğretiler ve tasavvufî açıdan ahlâk konuları işlenmiştir. Eser bu açıdan "dinî-tasavvufî ahlâk" türü eserlerin muhtevasına sahip olması münasebetiyle "tasavvufî ahlâk" eserleri içerisine dahil edilebilir bir eserdir.
Eserin Konu Başlıkları A. [Ünvan]: Unvân-ı müslümânî. Birinci Ünvan: Nefsin bilgisi/kendini tanıma: kalbin bilgisi ve onun neferi/asker, kalbin halleri/acaib, Allah’ı tanımada/marifetullah insan/Âdem oğlu için mutluluk ve lezzet, bedenin bileşiminin bilgisi ve cerrahî ilmi içinde hakkında konuşulan uzuvların menfaatleri, nefsin kendi makam ve mertebelerini bilmesi ve bilmemesi… vb. birçok konu ele alınmıştır. İkinci Ünvan: Marifetullah/Allah’ı tanıma: onu tanımanın anahtarı nefsini tanımaktır, insanın mutluluğunun delili Allah’a kulluk, ruhun sırları ve onların açıklanıp açıklanmayacağı, arş, kürsü ve semâ’nın meleklerle ilişkisi, kabir azabı, yolunu şaşıranlara öğütler …vb. birçok konu ele alınmıştır. Üçüncü Ünvan: Dünya’yı bilmek: dünya-âhiret ilişkisi, bedenin dünyadaki ihtiyaçları, dünyanın hakikati, hakların yönetimi, dünya bir misafirhanedir, dünya ve âhiret lezzetleri … vb. Dördüncü Ünvan: Âhiret’i bilmek: âhiretin hakikati, ölüm ve hayat, ölümün hakikati, insan ruhu, bedenin kusurlu olması kişinin şahsını-mahiyetini kusurlu kılmaz, helak olmak, hayvânî ruh ve insanın mizacı, insânî ruh, insânî ruhun ölümden sonraki durumu/haşr, kabir azabı, ahlâk-ı zemime, kabir azabı ve dünyayla ilişkisi, cismani ve ruhanî azab vb. B. [Rükûnlar] 1. Rükn: İbadet 1-5. Asıl: İtikad, bilgi/ilim, temizlik, namaz, Zekât. 6-10. Asıl: Oruç, hac, Kur’ân-ı Kerîm okuma, zikrullah/Allah’ı anma, virdler. 2. Rükn: Muâmelât âdâbı 1-5. Asıl: Yemek yeme âdâbı, evlilik ve (evliliğe dair bazı konular), ticaret âdâbı ve kazanç, helâl-haram ve (bu ikisi arasında bulunan) şüpheli şeyler, kardeşlik, arkadaşlık ve komşuluk haklarına riâyet etme. 6-10. Asıl: Uzlete çekilme âdâbı, yolculuk türleri ve yolculuk âdâbı, semâ’ ve vecd âdâbı, emir bi’l-ma‘arûf ve nehiy ani’l-münker, yöneticilerin nasıl olacağı. 3. Rükn: Mutluluğa giden yoldaki engeller/helak ediciler. 1-5. Asıl: Nefsin riyâzeti ve kötü ahlâktan temizlenmesi, mide ve fercin aşırı arzularına kırma, konuşmanın şerefi ve dilin afeti, kin, haset ve öfke, dünyaya sevgisinin bütün günahların başı olması. 6-10. Asıl: Mal toplamak ve tamahkar olmanın ilacı/tedavisi, makam ve mevki hastalığının ilacı/tedavisi, ibadet ve itaatta riyâkar olmanın ilacı/tedavisi, ucub ve kibrin ilacı/tedavisi, dalâlet, gurur ve gafletin ilacı/tedavisi. 4. Rükn: kurtuluş ve mutluluk. 1-5. Asıl: Tevbe, sabır ve şükür, havf ve recâ, fakirlik ve zühd, niyet, sıdk ve ihlâs. 6-10. Asıl: Muhasebe ve murakabe, tefekkür, tevhîd ve tevekkül, huâbet, şevk ve rızâ, ölümü hatırlama ve kıyamet halleri.
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Dinî,Tasavvufî Ahlâk