Katalog Türü | Ahlak |
Eser Numarası | 197 |
Eser Adı | Ta‘limü'l-müteallim tarîku’t-teallüm |
Müellif Tam Künyesi | Burhâneddin ez-Zernûcî |
Müellif Bilinen Kısa Adı | Zernûcî |
Yüzyıl (Hicri) | 6. |
Yüzyıl (Miladi) | 12. |
Vefat Tarihi Hicri | 593 |
Vefat Tarihi Miladi | 1196 |
Dil | Arapça |
Kütüphane Adı | Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi |
Koleksiyon Adı | Murad Molla |
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası | 01829-019 |
Varak Numarası | 139b-153a vr. |
Hattat-Müstensih | Muhammed b. Sinân |
Yazma İstinsah Tarih | 1000H |
Yazı Türü | Nesih |
Eserin Türü | Telif |
Eserin Baskısı | thk. Mustafa Aşur, Kahire: Mektebetü'l-Kur'ân, 1986. |
Eserin Çevirisi: Türkçe | Ta'limü'l-müte’allim: İslamda Eğitim Öğretim Metodu (metin tercüme, metin şerh ) trc. ve şrh. Yunus Vehbi Yavuz, Bursa: İlim ve Kültür Yayınları, [t.y.] XXII, 162, 32 s. |
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri | Eğitim-öğretim âdâbı hususunda eser hem yazıldığı dönemde hem de sonraki dönemlerde oldukça ilgi görmüştür. Eserin yazılış amacı hakkında müellifin lisanıyla şunlar söylenebilir: "Zamanımızda gördüm ki birçok ilim talebesi çokça çaba sarfediyor fakat (yeterli) derecede bilgiye ulaşamıyorlar veya (elde ettikleri) ilmin faydasından ve onunla amel edip, yaymak olan meyvesinden mahrum kalıyorlar. (Bunların sebebi) ilmin metodunda (talebelerin) hata yapmaları ve (gerekli) şartları yerine getirmemeleridir. (Nitekim) hatalı yolu tutan herkimse (doğru yoldan) sapar ve az veya çok maksadını elde edemez. Bundan dolayı ben de Allah'tan hayırlısını diledikten sonra kitaplarda gördüğüm, ilim ve hikmet sahibi hocalarımdan işittiğim ölçüsünde (bu esere) samimi bir şekilde rağbet edenlerden de benim için dua etmeleri ümidiyle öğrenme metodunu ilim talebeleri için ortaya koymaya karar verdim. Ve esere Ta‘limü'l-müteallim tarîku’t-teallüm ismini verdim". Eserin telif nedeninden anlaşılacağı üzere eser "eğitim-öğretim âdâbı"nı konu edenin bir ahlâk eseridir. Bir mukaddime ve on üç fasıldan müteşekkil eserde bölümlere hadislerle başlanmakta ve daha sonra konuya dair metin içerisinde açıklamalar yapılmakta ve nazım türü olan "şiir"e de çokça rastlanmaktadır. |
Eserin Konu Başlıkları | Mukaddime 1-4. Fasl: İlim ve fıkhın mahiyeti ve (ilmin) fazileti, ilim tahsili esnasında gösterilen niyet, ilim, hoca, arkadaş seçimi ve ilim öğreniminde sebat göstermek, ilme ve ilim sahibine saygı gösterme. 5-9. Fasl: Ciddiyet/çalışma, çaba, merak/azim, (derse) başlama günü, (dersin) miktarı ve tertibi, tevekkül, eğitimin zamanı. 10-13. Fasl: Şefkat ve nasihat, istifade, öğrenme esnasında Allah’tan korkma, hafızayı artıran ve unutkanlığı sebep olan şeyler, rızık getiren ve rızkı engelleyen şeyler (ile) ömrü arttıran ve azaltan şeyler. |
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) | Dinî,Genel |