Telif
Âdâbü’l-âlim ve’l-müteallim ve’l-müftî ve’l-müsteftî ve fazlü tâlibi’l-ilm
Yazar : Muhyiddin en-Nevevî
Detaylar
Katalog Türü | Ahlak |
Eser Numarası | 227 |
Eser Adı | Âdâbü’l-âlim ve’l-müteallim ve’l-müftî ve’l-müsteftî ve fazlü tâlibi’l-ilm |
Müellif Tam Künyesi | Ebû Zekeriyyâ Muhyiddin Yahyâ b. Şeref en-Nevevî |
Müellif Bilinen Kısa Adı | Muhyiddin en-Nevevî |
Yüzyıl (Hicri) | 7. |
Yüzyıl (Miladi) | 13. |
Vefat Tarihi Hicri | 676 |
Vefat Tarihi Miladi | 1277 |
Dil | Arapça |
Eserin Türü | Telif |
Eserin Baskısı | Tahran: Dâr-u İhsan, [t.y.]. |
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri | "Eğitim öğretim ahlâkı", "fetva âdâbı" ve kısa da olsa "ilimler tasnifi" hakkında kaleme alınmış bir fıkıh eseridir. Eserine "ihlâs" ,"doğruluk" ve "gizli-aşikâr tüm amellerde niyetin getirilmesi" başlığıyla/fasl başlayan müellif niyet ve samimiyetin önceliğine dikkat çekmek istemiştir denebilir. Eser beş bab ve on beş fasıldan müteşekkildir. |
Eserin Konu Başlıkları | Fasl: İhlâs, doğruluk ve gizli-aşikar tüm amellerde niyetin getirilmesi 1. Bab: İlimle, onun tasnifi, öğrenme ve öğretilmesiyle meşgul olmanın, ilme teşvik etmenin ve (ilim) yolunda rehberlik etmenin fazileti. 1. Fasl: İlimle meşgul olmanın (nafile) (kasiratin ale failha) ibadetlerden olan namaz ve oruca tercih edilmesi. 2. Fasl: İlim talebinin fazileti hakkında söylenen (şarkılar). 3. Fasl: Ameliyle Allah’dan başkasını isteyenin zemmedilmesi. 4. Fasl: Fakihleri ve fıkıh öğrenimi görenlere ezâ edenler veya gözden düşürenler için şiddetli tehdit, kesin yasak (en-nehyil-ekid), onlara ikram etmeyi ve onların ve saygınlıklarını yüceltmeyi teşvik. 2. Bab: Şer‘î ilimin kısımları. 1-3. Kısım: Farz-ı ayın olan ilmler, farz-ı kifâye olan ilimler, nafile yani şer‘î ilimler dışında kalan ilimler. 1. Fasl: Talebelere öğretme fetva isteyenlere fetva verme farz-ı kifâye’dir. 3. Bab: Öğretmenin âdâbı. 1. Fasl: Ders konusunda, dersle iştiğal olma esnasında (gözetmesi gereken) âdâb ve onun öğretim âdâbı. 2. Fasl: Öğretmenin meselelerin anlaşılırlığı hakkında görüşü öğretmenin mes’elelerin istifadeleri hakkındaki görüşlerini. 4. Bab: Öğrencinin (gözetmesi gereken) âdâb. 1. Fasl: Öğretmen ve öğrencinin birlikte (gözetmesi gereken) âdâb. 5. Bab: Fetva âdâbı, müfti’nin ve fetva isteyenin (gözetmesi gereken) âdâb. 1. Fasl: İmâm’ın müftilerin durumunu incelemesi gerekir. 2. Fasl: Fetva şartları. 3. Fasl: Müftilerin kısımları. 4. Fasl: Müftikelerin hükümleri. 5. Fasl: Fetva âdâbı. 6. Fasl: Fetva isteyenin hükümleri, vasfı ve (gözetmesi gereken) âdâb. |
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) | Dinî,Tasavvufî Ahlâk |