Telif

Risâle-i ahlâk

Yazar : Tâceddin Germiyânî

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 281
Eser Adı Risâle-i ahlâk
Müellif Tam Künyesi Tâceddin Ahmed b. İbrâhim Ahmedî Germiyanî
Müellif Bilinen Kısa Adı Tâceddin Germiyânî
Yüzyıl (Hicri) 8.
Yüzyıl (Miladi) 14.
Vefat Tarihi Hicri 815
Vefat Tarihi Miladi 1412
Dil Türkçe
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Hacı Mahmud Efendi
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 03572-001
Varak Numarası 1a-62b vr.
Yazı Türü Talik
Eserin Türü Telif
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Felsefî-tasavvufî ahlâk eserleri arasında sayılabilecek bu kitap ahlâkî meseleleri teorik zeminde ele almanın yanında tasavvufî literatürde yer alan mevzulara da girmiştir. Başlıklar genellikle Arapça ve bazı yerlerde ise Farsça terkibler oluşturularak yazılmıştır. Eserde öncelikle müellifin nazım şeklinde sıralanmış "telifat"ı yer almaktadır.
Eserin Konu Başlıkları [Giriş] 1-6. Tevhîd: (mevzu ekseriyetle nakiller ekseninde değil, teorik/felsefî düzlemde tartışılmıştır), marifet, tenbîhu’l-gāfilin, makām-ı şerh-i aşk, münâcât, mevâiz. 7-12. Tenbih ve nasihat, insanın şerefi hakkında, cömertliğin feyezanıyla varlığın değişmesi, Hz. Peygamber’e övgü ve onun mirâcı, Hz. Ebû Bekir, Hz. Ömer, Hz. Osman, Hz. Ali ve Hz. Hasan’ın hilafetleri, Hz. Peygamber’e naat. 13-18. Peygambere yakarış/münâcât, insanın kemâli, "her şey aslına döner eder" sözünün açıklanması, "Allah her şeyi kuşatıcıdır" sözünün açıklanması, yer yüzü ve göklerin yaratılışının/halk açıklanması, dokuz kat semanın yaratılışının/halk açıklanması: (bu bölümde feleklerin hiyerarşisi ve her birine dair tek tek açıklamalar yer almaktadır). 19-24. Sabit yıldızlar küresinin durumların açıklanması, ayın vasıfları, yeryüzü zemininin halleri, tenbîhü’l-gāfilin, nasihat. 25-30. "sıfat"ın anlamının açıklanması, "bütün insanlar Allah’ın isimlerinin mazharıdır"(sözünün) açıklanması, tevhîd, Allah’ın isim ve sıfatları, yedi esmanın açıklanması. 31-36. İsimlerin birliğinin/vahdet sırrının açıklanması, mücerrednefs sıfatı/vasfının açıklanması, Allah’ın isimlerinin mazharı felekler, insan ruhu hakkında açıklaması, "nefsini bilen rabbini bilir" (sözü), beden halleri. 37-42. Bedenin terkibi, beden’in uzuvları, ruhlar: hayvanî, nebatî, nâtık, vehm, tefekkür, insanın bütün isimlerin mazharı oluşu. 43-47. Nasihat ve tenbîhü’l-gāfilîn, aşkın açıklanması, hikmetin türlerinin açıklanması: nazarî, amelî, (…): Bu bölümde bazı hikâyeler ve bunlardan çıkarılacak dersler yer almaktadır. Ancak buradaki konular "akıl, marifet, kevn, mekân" vb. kavramları üzerinden olmaktadır.), (amelî hikmet: riyazetle olacağını vurgulayan ve her iki (nazarî-amelî) hikmete dair açıklamalar yapan müellif bu bölümde özellikle amelî hikmeti ele alırken şu kavramlara yer verir: Tahammül, tevâzu’, hilim, haya, kibir, adalet, tevekkül, fütüvvet, vefâ, vera‘, sehâ, sabır, kanaat, taat, inkiyâd, mürüvvet, vefasızlık, necat, hayasızlık, kanaatsizlik, şehvet, hırs, gadâb, cehl, murâkebe, sıdk, ihlâs, emel, kemâl, heves, şefkat, cemal, ünf, afv, mal sevgisi, zulüm vb. 48-51. Temsîl, hikmet ve nasihat: (Bu bölümde "hikemiyyât" türü eserlerde işlenen şekliyle ahlak konuları yer almaktave toplam on başlıktan oluşmaktadır.), zamanın hallerinin açıklanması ve nasihat, mersiylerin tamamının açıklanması. Kitabın bitimi (hâtime). Müellifin hasbihali.
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Felsefî,Memzûc