Telif

Ahlâk-ı mansûrî

Yazar : Gıyâseddin Mansûr eş-Şîrâzî

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 304
Eser Adı Ahlâk-ı mansûrî
Müellif Tam Künyesi Gıyâseddin Mansûr b. Sadreddin Muhammed eş-Şîrâzî
Müellif Bilinen Kısa Adı Gıyâseddin Mansûr eş-Şîrâzî
Yüzyıl (Hicri) 10.
Yüzyıl (Miladi) 16.
Vefat Tarihi Hicri 948
Vefat Tarihi Miladi 1542
Dil Farsça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Esad Efendi
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 03521-009
Varak Numarası 216b-255a vr.
Hattat-Müstensih Ahmed Ramazan
Yazma İstinsah Tarih 992H
Yazı Türü Nesih
Eserin Türü Telif
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Müellif eserinin girişinde bu eserin Câm-ı Cihannümâ adlı (tamamlanamamış) felsefî ansiklopedik eserinin üçüncü faslının ilk risâlesi olduğunu belirtmektedir. Eserin mukaddimesinde müellif tehzîb-i ahlâk, sülûk, faziletler vb. ahlâk konularını kısaca zikreder. Eserde konularla alâkalı hikâye, temsil, mesnevî, beyt vb. edebî türlere de yer verilmiştir. Müellif mesnevileri ağırlıklı olarak Mevlânâ’nın beyitlerinden alıntılar yaparak vermektedir. Bunun dışında bazı hususlarda gerekli gördüğü yerlerde ayrı başlıklar altında açıklamalar ve düzeltmeler yapmaktadır (tavzîh, izâle-i şübühât ve zulmât, tebyîn ve tebsıra). Felsefî ahlâk türü eserlerin içeriğine sahip bu kitap iki mecelleden müteşekkildir. Müellif bu iki bölümü de kendi içinde "tecellî" adındaki başlıklarla bölümlere ayırmaktadır.
Eserin Konu Başlıkları [Mukaddime] Birinci Mecelle: insanın mahiyeti ve iki cihan saâdetini elde etmenin yollarına dair işaretler: 1-4. Tecellî: mücerred nefs ve ruh, insanın anatomisi/heykel, insanın Allah’ın halifesi oluşu, saâdeti elde etmenini yollarına ulaşma. [Birinci bölüme ilave/tekmile: Nefsin beden ile ilişkisi]: Bu bölümde İbn Sînâ’nın görüşlerine yer vermektedir. İkinci Mecelle: Tehzîb-i ahlâk: 1-3. Tecellî: Usûl-ü ahlâk âlimlerinin ahlâk, faziletler ve rezîletler, ahlâkın tanımı, önemi vb. hakkındaki sözleri; (ahlâk ilmindeki) birtakım şüphelerin ortadan kaldırılması ve itirazlara karşı savunmalar; hükümdarların faziletleri ve onların (yönetim) âdâbı. Hâtime: (İlâhî) aşk.
Notlar Detaylı bilgi için bk. Süleymaniye Ktp., Esad Efendi nr. 03521-009’de varak 216b.
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Felsefî,Memzûc