Telif

Risâle-i mecmûâtü'n-nesâyih

Yazar : Sofyalı Bâlî Efendi

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 311
Eser Adı Risâle-i mecmûâtü'n-nesâyih
Müellif Tam Künyesi Bâlâ Efendi es-Sofyavî
Müellif Bilinen Kısa Adı Sofyalı Bâlî Efendi
Yüzyıl (Hicri) 10.
Yüzyıl (Miladi) 16.
Vefat Tarihi Hicri 960
Vefat Tarihi Miladi 1553
Dil Türkçe
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı İzmir
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 00350
Varak Numarası 1b-47b vr.
Hattat-Müstensih Derviş Hasan
Yazma İstinsah Tarih 1304H
Yazı Türü Nesih
Eserin Türü Telif
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Genel tasavvufî konuların ve tasavvufî ahlâk konularının işlendiği nasihatnâme türünden bir eserdir. Eserin telifi İstanbul’da iken kendisine tasavvufî sohbetlerde bulunduğu Deftardar Hasan Çelebî vesilesiyle olur. Telifinin sebebi hakkında ise eserin girişinde şunlar anlatılmaktadır: Bâlî Efendi hacca gitmesinin akabinde hicrî 990 yılının Rebîülevvel ayının 12. gecesinde kendisine müridi Hasan Çelebi’nin içinde bulunduğu durum zuhur olur. Hasan Çelebi o esnalarda uzun dönemdir içinde bulunduğu yolda hizmet etmesine rağmen menkıbe ve zuhuratlarda anlatılanların kendisinde vaki olmamasından yakınmaktadır. Kendisi bu anlamda kemâle eremediğini bundan dolayı birtakım sıkıntılar yaşadığını ve o esnada da bulunduğu tarîkattan ayrılıp eski tarîkatına dönmek fikrine kapılmaktadır. Müridinin bu sıkıntısı kendisine vaki olunca Bâlî Efendi secdeye kapanıp Allah’tan yardım isteyerek evliyadan himmet diler. İbnü'l-Arabî’yi özellikle anıp ondan medet umar. Müellif işte bu yakarışlar neticesinde bu derde deva olacak bu risâlenin yazıldığının ifade eder. Bu göre eser hicrî 990 yılında Rebîu’l-evvel ayının 12. gecesinde müellifin müridi olan Hasan Çelebi’nin ve onun şahsında bu düşüncede olan tüm müridânın içinde bulunduğu bu durumdan kurtulmasını sağlamak amacıyla kaleme alınmıştır. Eserde kâmil insan ve onun özellikleri, mürşid-i kâmil, nefis terbiyesi, güzel ahlâk, dünya ve makam sevgisi, kibir, kötü huylar, avam ve havas, nefis mertebeleri ile ilgili vb. konular işlenir. Bu konular ve daha birçok konu belirli zümreler üzerinden de işlenmektedir. Eserde meşayihin konulara dair hikâye ve kavillerine, edebî türde "mesnevî" ve "beyit" başlıklı şiirlere çokça yer verilmiştir.
Eserin Konu Başlıkları [Giriş] 1. Fasl: İtikat. 2. Fasl: Hakk’ın isim ve sıfatları. 1-5. Bab: Bazı büyük şeyhler, bu grup (ehlullah) arasında kullanılan lafızlar açıklaması, tevbe, mücahede, halvet ve uzlet. 6-10. Bab: Takva, vera‘, zühd, susma/samt, korku/havf. 11-15. Bab: Recâ, üzülme, açlık, huşu ve tevâzu, nefse karşı durma. 16-20. Bab: Haset, gıybet, kanaat, tevekkül, şükür. 21-25. Bab: Yakîn, sabır, murakabe, rızâ, kulluk. 26-30. Bab: İrade, istikamet, ihlâs, doğruluk, haya. 31-35. Bab: Özgürlük/hürriyet, zikir, fütüvvet, feraset, mizâç/huluk. 36-40. Bab: Savurganlık/cevr ve cömertlik/sehâ, çaba/gayret, velâyet, duâ, fakirlik. 41-45. Bab: Tasavvuf, edep, onların yolculuk esnasındaki hükümleri, arkadaşlık, tevhîd. 46-50. Bab: Onların dünyadan göçtükleri esnadaki halleri, marifet, muhabbet, şevk, şeyhlerin kalblerinin korunmuşluğu. 51-55. Bab: Semâ’, evliyanın kerâmetinin ispatı, kavmin rüyası, mürîdlere vasiyet/tavsiyeler. 3. Fasl: Mürîdi tebrik etme(nin zararları). 4. Fasl: Müridlerin (gözetmesi gereken) âdâb. 5-9. Fasl: Müridin özellikleri.
Eserin Telif Tarihi 6 Muharrem 0954H
Notlar DİA’da Mustafa Kara müellif hakkındaki ilgili maddesinde müellifin vefat tarihini 960(1553) olarak vermektedir. Ancak bu tarih Müellifin eserinde zikredilen olayın tarihinden çok öncedir. Dolayısıyla bu olayın vuku tarihi Müellifin vefatından sonra olması mümkün değildir. Bu itibarla Müellifin vefat tarihi olayın vuku’u tarihi veya sonrası olarak verilmiştir. (Detaylı bilgi için bk. Mustafa Kara, “Bâlî Efendi, Sofyalı, DİA, 1992, V, 20-21.).
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Dinî,Tasavvufî Ahlâk