Telif

Âdâbü'l-mürîdi's-sâdık maa men yürîdü'l-hâlik

Yazar : İmam Şa‘rânî

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 326
Eser Adı Âdâbü'l-mürîdi's-sâdık maa men yürîdü'l-hâlik
Eserin Anılan Diğer İsimleri Sohbetü’l-mürîdi’s-sâdık maa mürîdi’l-hâlik
Müellif Tam Künyesi Ebü’l-Mevâhib Abdülvehhâb b. Ahmed b. Ali Şa‘rânî el-Mısrî
Müellif Bilinen Kısa Adı İmam Şa‘rânî
Yüzyıl (Hicri) 10.
Yüzyıl (Miladi) 16.
Vefat Tarihi Hicri 973
Vefat Tarihi Miladi 1565
Dil Arapça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Laleli
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 03653-003
Varak Numarası 28b-38a vr.
Yazma İstinsah Tarih 1089H
Yazı Türü Nesih
Eserin Türü Telif
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Nüshanın girişinde eserin ismi hakkında şu ifadeler yer alır: "Bu, ‘Hak ehlinin yolunu amaçlayan fakirlerin âdâbından bir "nebze"nin beyanı hakkında "ince özlü bir risâle"dir. Ve üç fasıldan oluşur". Daha sonra ise müellif telif sebebi ve ismi hakkında şunu belirtirtir: "...Ve onu, kendisiyle veya "kardeşinin yardımcısı olduğu sürece Allah'ın da kulun yardımcısı olacağının bilgisini sağlayan" herhangi bir şeyle faydanılmasını ümid ederek telif ettim, ve onu Âdâbü'l-müridi's-sâdık maa men yüridü'l-hâlık -diye- isimlendirdim".
Eserin Konu Başlıkları 1. Fasl: Müridin kendisi ile ilgili gözetmesi gereken edep kuralları: 1-5. Zikre dair; elbisenin kısaltılması ve temizliği; aktiflik ve canlı kalma/diriliş (en-neşât ve en-nahda); yaratılışta kimseyi küçük görmeme; onun (mürid) dinde anlayış sahibi olan bir şeyhinin olmaması. 2. Fasl: Müridin şeyhiyle olan âdâbı: "Bu bab bu risalenin en büyük" bölümüdür: 1-5. Cahil fakirlere, gafil fakihlere, cesareti kırılmış vaizlere yakınlaşmaması; kalbine doğan iyi veya kötü şeyleri şeyhinden gizlememesi; şeyhinin emir ve nehy(inin yer aldığı) sözlerini te’vîl etmemesi; şeyhine bir şey vermemeli (hibe etmemesi); şeyhinin yerine ve önüne oturmaması. 6-10. Cevabını vermek üzere şeyhine birşey sormaması/şeyhine kendi sorup kendi cevaplamaması; و منها ان لا يطيع في شيخه قول قائل; şeyhinin boşadığı bir hanımla evlenmemesi; şeyhinin kendisine emrettiği birşeyi yapma konusunda acele davranmaya uyanık olması; yürürken şeyhinin önüne geçmemesi. 11-15. -Şeyhinin-sırlarını yaymaması; şeyhine göz ile işaret etmemesi; şeyhine sürekli bakmamalı; şeyhinin dışında başka birinin ihtiyacını gidermemesi; şeyhinin kendisine verdiği birşeyle başkasını etkilememeli. 16-20. Şeyhi konusunda -fikir- değiştirmesi (şeyhini noksanlıklarını zikretmesi); şeyhinden izinsiz sefere çıkmaması (mutlak olarak); ruhsatlarla iştiğal etmemesi; doğru sermayesini Allah’la kılması; şeyhinin kendisine telkin ettiği zikre devam etmesi. 21-25. Şeyhinin sözüne – reddetme anlamında-karşılık vermemesi; Allah’ı zikretmesi; ihtiyaçların temini hususunda şeyhinin kendisine emrettiği şeylerden bir işi hemen yerine getirmesi; ان لا ينفر من شيخه اذا اختبره اوائل اجتماعه عليه; şeyhinin önünde tek bir gömlekle oturmaması. 26-28. … Başkasının huzurundayken şeyhden birşey istememesi ve bağırarak onu çağırmaması; şeyhinin farklı bölgelerde olan ihvanla toplanmayı yasaklamasını dinlemesi; (ki, bu en önemlisidir) kendi şeyhi dışında, hayatta olan ve vefat eden şeyhleri ziyaret etmemesi… vb. 3. Fasl: Müridin kardeşiyle olan âdâbı. 1-3. Daima kardeşine sadık olması; Allah’ı zikrinden başka şeye düşkün olmamak; mahlukata karşı çokça şefkatli olması… vb.
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Dinî,Tasavvufî Ahlâk