Katalog Türü | Ahlak |
Eser Numarası | 357 |
Eser Adı | Şerhu ta‘lîmi'l-müteallim |
Müellif Tam Künyesi | İbrâhim b. İsmâil b. İsmâil |
Müellif Bilinen Kısa Adı | İbn İsmaîl |
Yüzyıl (Hicri) | 10. |
Yüzyıl (Miladi) | 16. |
Vefat Tarihi Hicri | 996 |
Vefat Tarihi Miladi | 1588 |
Dil | Arapça |
Kütüphane Adı | Atıf Efendi Yazma Eser Kütüphanesi |
Koleksiyon Adı | Atıf Efendi |
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası | 01731 |
Varak Numarası | 1b-62b vr. |
Hattat-Müstensih | Hüsam b. Hasan |
Yazma Kayıt Yeri | Edirne: Sultan Selim Han Medresesi |
Yazma İstinsah Tarih | 1059H |
Yazı Türü | Talik |
Eserin Türü | Şerh |
Eserin Baskısı | nşr. Muhammed Atâ ve diğerleri, Sahife-i Osmaniyye Matbaası, 1316; İstanbul: Dârü't-tıbâati'l-âmire, 1301. |
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri | Sultan Murad b. Sultan Selim Han döneminde kaleme alınan eser sultana ithaf edilmiştir. Aşağıda gelecek olan başlıklardan da anlaşılacağı üzere eser, "eğitim-öğretim âdâbı"nı konu edinen Burhâneddin Zernûcî'nin (ö. 593/1196)'nin Ta‘lîmü'l-müteallim tarîkatü’t-te’allüm adlı eserinin Türkçe tercüme ve şerhidir. Müellif bu şerhin gerekçesini ise şöyle belirtir: "Ta‘lîmü'l-müteallim (olarak) isimlendirilen kitabın eğitim ve öğretim ehli; özellikle de sultanların ve hükümdarların en yücesinin "harem"inde oturan iki talebe arasında kabul gördüğünü ve rağbet edildiğini görmüştüm. (Ancak) bazı "nazım" ve nesir/pasajlarında kapalılığının ortaya çıkarılmaya ihtayaç duyulduğu konular vardı. Ben de bu iki talebeden kıyamet gününe kadar beni dualarında hayırla anmalarını ümid ederek; onun(kitabın) ek yerleri arasına şerh yazmayı murad ettim…" Yukarıda da belirtildiği üzere müellif bu eseri adıgeçen kitabın açıklanmaya ihtiyaç duyulan kapalı konularını, özellikle "iki talebe"ye kolaylık sağlaması amacıyla şerhetmiştir. Şerhin yazım tekniğinde kāle-ekūlü usulü yerine detaylı şekilde kelime ve ibare eksenli şerh metodu takip edilmiştir. |
Eserin Konu Başlıkları | [Mukaddime] 1-4. Fasl: İlim ve fıkhın mahiyeti ve (ilmin) fazileti, ilim tahsili esnasında gösterilen niyet, ilim, hoca, arkadaş seçimi ve ilim öğreniminde sebat göstermek, ilme ve ilim sahibine saygı gösterme. 5-9. Fasl: Ciddiyet/çalışma, çaba, merak/azim, (derse) başlama günü, (dersin) miktarı ve tertibi, tevekkül, eğitimin zamanı. 10-13. Fasl: Şefkat ve nasihat, istifade, öğrenme esnasında Allahtan korkma, hafızayı artıran ve unutkanlığı sebep olan şeyler, rızık getiren ve rızkı engelleyen şeyler (ile) ömrü arttıran ve azaltan şeyler. |
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) | Dinî,Genel |