Eserin Konu Başlıkları | [Mukaddime]. Ehl-i beyt ve ashab-ı kirâmın vasfı, eserin şerh nedeni. 1-5. Tevazu ve kibir, yüce marifete rağbet edenin üstün oluşu, bilgi ile gururlanmanın gereksizliği, insanın üstünlüğü ve iyi amel, insanın marifet ve az bir sanatla zafere ulaştığı. 6-10. Uzletin güzel bir haslet oluşu, rızkın az veya çok olsun sahibine mutlaka ulaşacağı, kanaat etmenin lüzumu, sabır, fakirlerin özellikleri. 11-15. İman eden kâmil insanın saygıya layık olduğu, dostların gönlünü kırmaktan sakınma, velilere ve peygamberlerin mağfiretine/şefaatına sığınma, mal, mülk, makam peşinde koşmanın idrak aynasının pası olduğu, mal, mülk hastalığına kapılanın korkudan uzak olmayacağı. 16-20. Pehlivanların şerefli özellikleri, salihlerin vücutları ve Hak’tan sapan abidden uzak durmanın gereği, takva ehli, adaletli olmak gereği, günahkâr zâlimler. 21-25. Şehitliğin saâdeti, salih ve sadık kişiler, zarar veren Râfizî'nin cesareti, "Suçlular simalarından belli olur" sözü, rüşvetin devleti yıkacı özelliği. 26-30. Dünyaya fazla ehemmiyet vermemek, cömertliğin salih kişilerin alâmeti olduğu, içki içenin lânetlenmesi, geçici, dünyevî aşka kapılanların akıbetleri, sükütetinenin faydaları. 31-36. Fasih konuşan ediplerin izzetle arulacağı, Kâbe ziyaretinin ümmet için rahmet olduğu, iyilik yapan, tatlı dilli olanların hoşgörülü oldukları, salih kişilerin cennete, salih olmayanların cehenneme gideceği, bazı günahkâr münıinlerin cehennemde azap çekecekler, iman ehli olanın gülistan cennetini mekân edinmeleri vb. |
Notlar | Nüshanın “müellif hattı” olduğu bilgisi Süleymaniye Ktp., Fatih Koleksiyonu’nun bilgilerini veren elektronik kataloga göre yapılmıştır. Ancak nüshalar hakkında yaptığı araştırması neticesinde Taner Gök şu ifadelere yer vermektedir: “Yaptığımız taramalarda bu eserin 13 nüshası tespit edilmiştir. Söz konusu nüshaların birçoğunda Müellif hattı kaydı olmasına rağmen yapılan incelemeler sonucunda eldeki nüshaların hiçbirinin Müellif hattı olmadığı anlaşılmıştır.” Detaylı bilgi için bk. Taner Gök, “Şem’î Şem’ullah ve Şerh-i Subhatü’l-ebrâr”, The Journal of Academic Social Science Studies, XXV/1 (2014), p. 411-426. |