Telif

Manzûme-i akâid ve ahlâk

Yazar : Seyyidî

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 441
Eser Adı Manzûme-i akâid ve ahlâk
Eserin Anılan Diğer İsimleri Manzûme fî’l-ahlâk
Müellif Tam Künyesi Seyyidî Efendi Celvetî el-İzmitî
Müellif Bilinen Kısa Adı Seyyidî
Yüzyıl (Hicri) 11.
Yüzyıl (Miladi) 17.
Vefat Tarihi Hicri 1093'ten Sonra
Vefat Tarihi Miladi 1681'den Sonra
Dil Türkçe
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Hacı Mahmud Efendi
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 03644-003
Varak Numarası 8b-42a vr.
Hattat-Müstensih Muhammed Salih el-Kırîmî
Yazma İstinsah Tarih 1210H
Yazı Türü Nesih
Eserin Türü Telif
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Dîvân-ı Seyyidî/Seydî içerisinde 3. eseri teşkil eden ve Manzûme fi'l-ahlâk olarak da anılan bu eser itikâdî-ahlâkî konulara yer vermektedir. Özellikle ahlâk konularında ahlâk-ı zemime ve ahlâk-ı hamide bölümlerinde felsefî ahlâk türü eserlerde işlenen fazilet ve rezîletler zikredilmiştir. Bu bölümde iyi ve kötü ahlâkın ihtiva ettiği hasletler verilip mensur olarak bunların tanımları yapılmıştır. Müellif eserinin girişindeki son beyitlerde Tarîkat-ı Muhammediye sahibi İmam Birgivî’nin de adını zikrederek onun bildirdiği "yedi kötü ahlâk"tan bahsetmek istediğini belirtir. Bunlar, küfür, cimrilik, israf, riyâ, kibir, haset, bid‘attir. Esere öncelikle bu kötü ahlâkî vasıflarla başlamış, sonrasında ise çeşitli ahlâk konuları da işlemiştir. Buna göre eserin ilk bölümlerinde, küfür, bid‘at, kibir ve riyâ konularını ayrı ayrı başlıklar halinde; sonraki bölümde ise "ahlâk-ı selâse ale’l-cumhûr" başlığı altında alt başlıklar halinde, israf; cimrilik/buhl, haset konuları işlenmektedir. Bu başlıklardan sonra ise afetler, haklar, ahlâk muhtevalı âyet ve hadisler, nasihatler, edep kuralları, melekler, kadın hakları vb. konuları işlenmektedir. Afetler bölümünde müellif 496 afetten söz ederek bunları hıfzedenin daima her işinin âsan ve yüzünün âk olacağını belirtmektedir. Eserin son kısmında ise çeşitli şekiller içerisinde bazı ahlâkî kavramların ontolojik ve epistemolojik anlamda tahlil ve tasnifine yer verilmiştir. Bunlardan biri de ortasında "adl-i istikamet" adlı gövdenin yer aldığı sağ ve sol tarafları da verilen bir ağaç figürüdür. Müellif her başlığın son beyitlerinde kendi mahlasına yer vermektedir.
Eserin Konu Başlıkları 1-5. Küfür, bid‘at, riyâ, kibir, ahlâk-zemime: küfür, cehl, havf, riya,., ahlâk-ı hamîde: iman, itikad, ihlâs, tevazu, .... 6-10. İsraf, cimrilik/buhl, haset, dokuz uzvun afetleri: gözün farzları, sekiz uzvun afetleri. 11-15. İhtimam gösterilmesi zorunlu/elzem olan afetler, gıybet, mina’, geçim/maaş’a teallük eden ve etmeyen şeyler hakkında, devamlı ibadetler/müteaddiyyi ve’l-kasira, susmaktan kaynaklı afetler. 16-20. Kulağın afetleri, arızî durumlardan kaynaklı afetler, Fasl: Gözün afetleri, elin afetleri, karnın afetleri. 21-25. Cinsel uzvun afetleri, ayakların afetleri, muşahhas bir uzva has olmaksızın tüm bedenin afetleri. 26-30. Allah’ın, kulların ve canlıların/hayvanların hakları, Kur’ân’da zikredilen peygamberlerin isimlerini saymanın zorunluluğu, kabrin halleri hakkındaki hadisler, dünyanın kendisiyle süslendiği şeyler. 31-35. Nasihatler; hikâye; Allah’ın, peygamber ve onun halifelerinin sözleri; insanların mertebeleri; rızık. 36-40. Sabır, ölüm, yeme halleri, farz, sünnet, müstehab, mekruh, münâcât, bayramlar. 41-45. Gafil nefsin hitabı ve cahilin şiiri, bu zamanda ihvan için düşünülmesi gereken şeylerin hakkı/hakku mâ lezime tefekkür li-ihvân fî hâza’z-zamân, hicrî 1092 yılında İstanbul yollarında harabeler/bozukluklar, ateşin haram olduğu üç göz, sahabe, tabiîn ve müçtehid âlimlerin namazı terk edenler için söyledikleri sözler. 46-51. Harikulâde, iman ve İslâm’ın zevâli, beş meleğin inmesi-nasihatler, kadın hakları konusunda on sıfat ve Gazzâlî’nin Nasîhatü’l-mülûk’ü, kırk hediye, her sabah imanı kalpten almayı isteyen dört düşman hakkında. Eser, "Hiç olmaz de zuhur ide budur Seyyidî âh." beyti ile son bulmaktadır.
Eserin Telif Tarihi 1093H veya 1093'ten Sonra.
Notlar Müellifin vefat tarihi hakkında: Süleymaniye Ktp., Hacı Mahmud Efendir, nr. 03533 ve 03460’daki müellifin Dîvân’ını teşkil eden eserde müellif Manzûme fi’l-ahlâk adlı eserinde anne ve babasının vefatlarını idrak ettiğini belirtmektedir. Ve bunlara ayrı başlıklar altında değinmektedir. Bu başlıklar Hacı Mahmud Efendi, nr. 03533, vr. 20a-21a’ya göre şöyledir: “في بيان تاريخ الوالد المرحوم رحمة الله رحمة واسعة /في بيان تاريخ الوالدة المرحومة في الكريد” Başlıkta da olduğu gibi bu bölümde annesinin ve babasının vefat tarihlerini de vermekte, son beyitlerde de bu konuya değinmektedir. İlk olarak babasının vefat tarihi hicrî 1076; annesinin vefat tarihi hicrî 1093 olarak verilmiştir. Ancak bu beyitlerdeki tarihler müstakil olarak beyit içerisinde verilmemiş, ebced hesabıyla beyitin sonuna yazılmıştır. Bu sayılar diğer nüshalarda da aynen verilmektedir. Bu açıdan müellifin anne ve babası hicrî XI. Yüzyılın son çeyreğinde vefat etmiştir. Bu bilgileri dikkate alırsak müellifin bu tarihlerden önce vefat etmesi düşünülemez. Buna göre müellif babasından daha sonra vefat eden annesinin vefat tarihinden sonra ölmüş olmalıdır. Dolayısıyla müellif hicrî XII. Yüzyılının başlarında vefat etmiştir.
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Dinî,Tasavvufî Ahlâk