Telif

el-Kavlu’l-muhtâr fî reddi ale’l-câhili’l-muhtâr

Yazar : en-Nablusî

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 462
Eser Adı el-Kavlu’l-muhtâr fî reddi ale’l-câhili’l-muhtâr
Müellif Tam Künyesi Abdülganî b. İsmâil b. Abdülganî ed-Dımaşkī en-Nablusî
Müellif Bilinen Kısa Adı en-Nablusî
Yüzyıl (Hicri) 12.
Yüzyıl (Miladi) 18.
Vefat Tarihi Hicri 1143
Vefat Tarihi Miladi 1731
Dil Arapça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Esad Efendi
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 03606
Varak Numarası 2b-6a vr.
Yazı Türü Nesih
Eserin Türü Telif
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Ahlâk alanına dair birtakım soruların müellife sorulması üzerine bunların cevabı olarak yazılan bu eser hicrî 1091 yılında telif edilmiştir. Müellif eserinin girişinde bu sorulara yer vermektedir: Müellif kendisine bir kimsesinin Halvetiyye (şeyhleri)nin söylediği sözlerden olan "…. ونحن على ذلك من الشاهدين الذاكرين الأبرار" sözü hakkında şu soruları sorar: "Bu sözde nefsi övme ve onu tezkiye etme (gibi bir durum) var mı -ki bu(zaten) caiz değildir- yoksa bunda nefsi övme ve onu tezkiye etme yok mudur? Ve insanın bütün hallerde (herhangi bir durumda) kendi nefsini övmesi kötü müdür yoksa bazı durumlarda -bu- caiz midir?" Daha sonra ise müellif, o kimsenin kendisinden bunları açıklamasını istediğini belirtir. Müellif buna cevaben öncelikle Allah’ın bu ümmeti yani ümmet-i Muhammed'i Kur’an’da övdüğünü ifade ederek sadece bunun bile yeterli cevap olacağını söyler. Ancak daha sonra meseleyi farklı kaynaklardan da rivâyet edilen ve yanlış anlaşılan pasajlar zikrederek daha detaylıca işler. Müellifin eserinin girişinde alıntı yaptığı pasajların zikredildiği kaynaklar ise başlıca şunlardır: Kur’ân-ı Kerîm, (ashap’tan doğrudan rivâyet edilen hadisler), Muhtasarü’l-Kāmusi’l-vasît, Mekârimü’l-ahlâk (Harâitî), Fudayl b. İyâz, "Bazı Şeyhler". Bu kaynaklardan iktibasla zikrettiği açıklamalardan sonra müellif konuyla ilgili hem sorulan soruları hem de kaynaklarda geçen ifadeleri kendi cevabına geçer. Müellif eserinin sonunda kişinin "kendinî methetmesi ve nefsini tezkiye etmesi" ile ilgili sözler hakkında bunun söylenmesinde bir yanlış olmadığını, onların bunu, Allah’ın kendilerine verdiği nimeti tasdik etmek ve şükrünü izhar etmek için yaptığını belirtmektedir. Son olarak ise kendisine sorulan soru hakkında muradın açıklandığı ve onun da "şükrü izhar etmek" olduğunu tekrar ifade etmektedir.
Eserin Telif Tarihi 1190H
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Dinî,Tasavvufî Ahlâk