Telif

Risâle fî mes'eleti'l-ihtiyârati'l-cüz'iyye

Yazar : Dâvûd el-Karsî, Dâvûd Efendi.

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 661
Eser Adı Risâle fî mes'eleti'l-ihtiyârati'l-cüz'iyye
Eserin Anılan Diğer İsimleri Risâle fî mes'eleti'l-ihtiyârati'l-cüz'iyye ve'l-idrâkâti'l-kalbiyye; Risâle-i irâde-i cüz'iyye
Müellif Tam Künyesi Davud b. Muhammed el-Karsî
Müellif Bilinen Kısa Adı Dâvûd el-Karsî, Dâvûd Efendi.
Yüzyıl (Hicri) 12.
Yüzyıl (Miladi) 18.
Vefat Tarihi Hicri 1169
Vefat Tarihi Miladi 1759
Dil Arapça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Çelebî Abdullah
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 00387-00
Varak Numarası 112b-123a vr.
Hattat-Müstensih Mustafa b. İbrâhîm
Yazma İstinsah Tarih 1158H
Yazı Türü Nesih
Eserin Türü Telif
Eserin Baskısı İstanbul: Bolulu İbrâhîm Efendi Matbaasıi 1312, s. 11-34.
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Kulların fiilleri meselesini ithiyâr-ı cüz'î, irâde, fiillerin kaynağı vb. konular çervesinde, diğer görüşlere nazaran daha çok yaygın olan dört mezhebe/görüş göre işleyen bir eserdir. Müellif aslında bu mesele hakkında toplma yedi görüşün olduğunu ancak üçünün çok yaygın/meşhur olmadığını ki bunlarında bu yaygın görüşler altına indirgenebileceğini ifade eder. Bu itibarla konu hakkında oldukça fazla farklı şahısların görüşleri olmasına rağmen eserinde bunları zikretmeyi de ihmal etmeden görüşleri dört başlıkta toplamıştır. Eserinin girişinde "ihtiyârü'l-cüz'î ve'l-irâdâtü'l-kalbiyye" meselesinden usul ilminin en önemli meselerinden biri olarak bahseden müellif herhangi bir kitapta bu konunun müstakil ve tam olarak açıklanmadığı bundan dolayı latif ve kıymetli bir risâlede bu meseleyi izah edip tahkik etmek istediğini belirtir. Devamında ise Vezir Ahmed Paşa b. Osman Paşa'nın(Basra valisi görevinde iken şehit edilen Osmanpaşazâde Ahmed Paşa) zor ve problemli meseleler üzerinde durmakta olduğunu ifade ederek "ihtiyârü'l-cüz'î ve'l-irâdâtü'l-kalbiyye" meselesini (ona) ithaf etmek istediğini dile getirir. Daha sonra ise müellif meselelenin farklı yönleriyle kelam alimleri ve hükemânın göürşlerine değinerek meselenin kelam ilmindeki yerine değinir. Kulların ihtiyârî fiilleri hakkındaki dört görüşü burada zikreden müellif öncelikle konuya giriş babında hukemânın görüşlerini zikreder. Burada dikkate aldığı eser ve şahıslar ise (Esîrüddîn el-Ebherî'nin) el-Hidaye ve Kâdî Mir(el-Meybûdî'nin şerhi) ile (el-Îcî'nin) el-Mevâkıf ve (Seyyid Şerîf el-Cürcânî) şerhidir. Bunun yanında el-Celâl'in el-Akâid'i ile (Muslihuddin) el-Lârî'nin (Hâşiye alâ Şerhi Hidâyeti'l-)hikme'sinden de nakiller yapmaktadır. Bu dört görüşten ilkinde Cebriyyenin, diğerinde Cebriyye'nin tam karşıtı olan Kaderiyye'nin(Mûtezile), üçüncüsünde Ehl-i sünnetin bir unsuru olan Eş'arilerin, son olarak dördüncüsünde ise Mâturîdîlerin görüşlerine yer verilmektedir. Müellif bu dört görüşten ilk ikisinin batıl, yanlış; üçüncüsü olan Eş'arîlerin ise bu konuda yetersiz olduğunu belirterek mâturîdîlerin görüşlerinin daha isbatli olduğunu benimsemektedir. Bu dört mezhebin dışında yaygın olmayan üç görüş ise sırayla şunlara aittir: İlâhiyatçı(metafizik) filozoflar, Ebû İshak el-İsfrâinî (ö. 418/1027), Bâkillânî (ö. 403/1013). Tüm bu görüşlere dair nakiller ve yorumlar için eserde şu eserler ve şahıslara atıfar yapılmaktadır(kaynaklar): Esîrüddîn el-Ebherî': el-Hidaye, Kâdî Mir el-Meybûdî: Şerhu Hidâyeti'l-hikme, el-Îcî: el-Mevâkıf, Seyyid Şerîf el-Cürcânî: Şerhu'l-Mevâkıf, el-Celâl: el-Akâid, Muslihuddin el-Lârî: Hâşiye alâ Şerhi Hidâyeti'l-hikme, Birgivî: et-Tarîkatü'l-Muhammediyye (fî bahsi'l-ihtiyâri'l-cüz'iyyi), Ebû İshak el-İsfrâinî, Bâkillânî, et-Teftazânî: el-Makâsıd, Şerhü'l-makâsıd, et-Telvîh, Şerhü'l-Akâid, İbnü'l-Hümâm: el-Müsâyere, Âlim b. Alâ el-Hanefî: el-Fetâva't-Tatarhâniye, Süyûtî: el-Câmiü's-Sağîr, Veliyyüddin Muhammed b. Abdullah el-Hatîb e-Tebrîzî: Mişkâtü'l-Mesâbih, İmâmü'l-Haremeyn, el-Kâdî Ebû Bekr, Sadrü'ş-şerîa: et-Tavzîh(kısmu'l-Mukaddimâti'l-erbaa).
Eserin Konu Başlıkları [Mukaddime]: Sebeb-i Telif. 1. İlmin Tarifi. II. Kulların İhtiyarî fiilleri hakkındaki görüşler: 1.4. Cebriyye, kaderiyye(mûtezile), eş'ariyye, mâturîdiyye: Fiillerin kaynağı; halin tarifi; Allah'ın dilemesi(meşiet), kudreti ve tekvîni; "إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكون" ayeti; irâde ve tekvîn arasındaki fark, hâl, kesb.
Eserin Telif Tarihi 1158'den önce
Notlar Detaylı bilgi için bk. Arif Yıldırım, "Karslı Dâvud (Dâvud-i Karsî) Efendi'nin İrâde-i Cüz'iyye Anlayışı", Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 15, (2000) s. 189-199.
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Dinî,Kelâmî Ahlâk