Telif

Risâle fî tahkīk'l-irâdeti’l-cüziyye

Yazar : Mevlânâ Hâlid-i Bağdâdî Mevlânâ Hâlid Ziyâüddin

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 697
Eser Adı Risâle fî tahkīk'l-irâdeti’l-cüziyye
Eserin Anılan Diğer İsimleri Risâle fî beyâni'l-irâdeti'l-cüz'iyye; el-İkdü'l-cevheriy fi'l-farki beyne'l-Mâturîdî ve'l-eş'arî
Müellif Tam Künyesi Ziyâüddin Hâlid b. Ahmed el-Müceddidî en-Nakşîbendî
Müellif Bilinen Kısa Adı Mevlânâ Hâlid-i Bağdâdî; Mevlânâ Hâlid Ziyâüddin
Yüzyıl (Hicri) 13.
Yüzyıl (Miladi) 19.
Vefat Tarihi Hicri 1242
Vefat Tarihi Miladi 1827
Dil Arapça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Agah Efendi Tanacan
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 00047-011
Varak Numarası 95b-107a vr.
Yazı Türü Talik
Eserin Türü Telif
Eserin Baskısı Nşr. Ahmed Hamdî, Dersaadet: Alem Matbaası, 1307, 110-123 s.
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Kulların fiilleri meselesini irâde-i cüz'iyye, kesb çervesinde işleyen eser özellikle Eş'arî ve Mâturîdî kelamı görüş farklılıklarını bunun yanında diğer görüşleri de içeren bir eserdir. Eser müellifin dostlarının ısrarı üzerine ve öğrencilerine kesb teorisini açıklamak için kaleme almıştır. Konuya tüm ehl-i kıblenin cansız varlıkların tabii hareketine/fiiler ve hatta tüm canlıların da bazı tabii, biyolojik hareketlerine/fiiler dair tek etkili güç unsurunun Allah olduğunu belirterek başlamaktadır. Ancak tartışma konusunun sadece canlıların ihtiyârî fiilleri hususunda olduğunu ifade eder. Daha sonra ise müellif bu konudaki farklı görüşleri zümre veya şahıs ismi vererek tek tek zikreder. Buna göre müellif, Cebriyye, Ebü'l-Hasen el-Eş'arî, Ebû Mansûr el-Mâturîdî, mutezile, felâsife, Ebû İshâk el-İsferâinî, Kâdî Ebû Bekir el-Bâkillânî, İbnü'l-Hümâm, İbn Ebî Şerîf, Hasan Çelebî, Gelenbevî'nin görüşlerine atıfta bulunmuştur. Bunun dışında eserde görüşlerine veya isimlerine atıf yapılan bazı isimler ise şunlardır: İbrâhîm Lakkânî, et-Teftâzânî, Devvânî, İmam Gazzâlî, Âmidî, Hanefî uleması, Kâdî Beyzâvî, Adûdiddîn el-Îcî, Sadrü'ş-Şerîa vb. Bu kaynaklar dışında müellf bir çok yerde filozofların görüşlerine de değinerek bunlara dair yorumlara yer verip kendi görüşünü de belirtmektedir. Eserde daha sonra hüsün-kubûh meseleleri ve buna dair görüşler ise Mâturîdî ve Eş'arî'nin kulun fiile taallük eden hususlardaki görüşleri aralarındaki ortaklıklar ve farklılıklara dair iki bölüm gelir. Müellif eseri son olarak girişte belirttiği kulların fiillerin hususunda kulun kapsamına dair tahlili tekrar ele alıp kendi görüşünü de zikrederek sonlandırır. Eser asıl metinde müstakil olarak başlıklara ayrılmasa da genel olarak dört bölüme ayrılır.
Eserin Konu Başlıkları [Mukaddime: Meseleye dair genel görüşler]. 1. İtikadî mezheplere göre irâde-i cüz'iyye, kudret, kulun fiilleri. 2. Hüsün ve kubûh. 3. Mâturîdî ve Eş'arî'nin ortak noktaları. 4. Mâturîdî ve Eş'arî'nin farklılıkları.
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Dinî,Kelâmî Ahlâk